2013. december 22., vasárnap

Illa Villányi Cabernet bonbon

Horváth János Illa-sorozata olyan bonbonokat foglal magába, amelyek bizony nem épp a gyermekeknek való finomságok, hiszen mindegyike alkohollal készül. Borok és pálinkák különböző kompozíciója adja e csokik vonzerejét.

János tudja, hogy én a rosés és a gönci barackos bonbonjaiért rajongok, de azt is, hogy a fent megnevezett talán az egyetlen, amit még nem kóstoltam. Rákérdezett hát, hogy volna-e kedvem a Cabernet-chili-vadbors kombóhoz? Első hallásra bevallom, kicsit megijedtem. Persze nem a jó öreg Cabernet-től, hanem a csipkelődő fűszerektől. Régen a halászlét erős paprika nélkül el sem tudtam volna képzelni, de változok én is, mint mindenki. Egyre kevésbé kedvelem az erős fűszereket. Ezért egy pillanatig elgondolkodtam a kérdés megválaszolásakor, de a kíváncsiságom felülkerekedett a bátortalanságomon.

Most itt vagyok a kezemben egy ilyen bonbonnal. Nem teketóriázok, ahogy kiveszem a már jól ismert könnyeden elegáns csomagolásból az első „példányt”, rögtön bele is harapok. Oh... és még egyszer oh...na, jó azt hiszem, ezt még szoknom kell... addig is jellemzem kicsit a bonbon megjelenését, amíg erőt gyűjtök az újbóli kóstoláshoz.

Az étcsokikéreg szép fénnyel, sima felülettel hozza a kötelezőket, bár nem olyan élesen roppan, mint az várható lenne. A tejcsokicsíkocskák a felületén még szebbé teszik az összbenyomást. Illata a 70 %-os Sao Thomé csokinak megfelelő jegyekkel bír. Dohány, kis füst próbál az orromig eljutni, de a nagyon finom vörösboros illatok mindinkább előre tódulnak belőle. Kellemes játékosság jellemzi az illatát.

Ízben (na, akkor most újrakóstolom) viszont már korántsem a játékos arcát mutatja a csoki. Kőkemény, mondhatni férfias verseny folyik itt Gere Tamás Cabernet sauvignon bora, Szent Tamás (sziget) és a fűszerek között.

Elsőként a vörösbor érkezik meg a szájba, aztán egy pillanatra elcsípem a csokit is, de utána könyörtelenül jönnek a fűszerek. Érdekes, a bor időnként azért vissza-visszatér, miközben hagyom, hogy elolvadjon a fogaim között a bonbon. Sőt, mi több azt veszem észre, hogy szinte végigkíséri a fűszereket árnyékként, hogy azért nehogy eluralkodjanak a csokin.

A közepétől tehát jönnek a fűszerek. A habanero chili (alias Capsicum chinense) elsőként. Az igazán csípős fűszer trópusi gyümölcsös aromái miatt kedvelt szerte a világon. Ebben a bonbonban én leginkább az erejét érzem, de azt határozottan!  

A madagaszkári vadbors, (latinul Piper borbonense, malagasul egyszerűen csak Voatsiperifery) nevéhez hűen, tényleg vadon terem az erdők mélyén. Évente egyszer szüretelik, kézzel, nehéz munkával. Földes, fás, citrusos ízei jól kiegészítik a Sao Thomé-i csokialapot. Számomra leginkább a fás-savanykás érzet az a csokiban, amit e fűszernek tulajdonítok.

A krémes töltelék olyan jól olvad szét az ember szájában, hogy lehetősége nyílik elnyújtva érezni a különböző aromákat, ízeket. A bonbon hosszúsága ezt a hatást még inkább fokozza. Savak, pici szárító hatás és kesernyésség marad hátra utána úgy, hogy a végén még egyszer felbukkan a vörösbor is a lecsengésben.

Karakteres, markáns bonbon, nem hétköznapi az biztos, aki szereti a chilit, annak szerintem tökéletes választás. Összetett és változatos ízélményt ad percről percre. Ha jobban roppanna a kéreg és kevésbé érezném savasnak, akkor annak ellenére, hogy nem az én ízlésem az ilyen bonbon, még többre értékeltem volna.

Minősége: nagyon jó (+)

Megvásárolható: jocsoki.hu (Ráday úti Csokibolt)
66 g/ 1400 Ft

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése